Een van de belangrijkste dingen op Facebook zijn de statistieken. De statistieken geven een goed inzicht in hoe je pagina het doet. Door deze goed te bestuderen kun je je Facebookgebruik aanpassen en zorgen voor een beter bereik van je doelgroep.
Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel likes je hebt en hoeveel (procent) daar afgelopen week en deze week bij is gekomen. Ook wordt het bereik van je bericht duidelijk weergegeven. Hoe scoorde de post in vergelijking met andere posts. Facebook geeft het weer met een percentage. En ook het aantal betrokken personen wordt door Facebook in kaart gebracht. Vervolgens kun je nog per bericht zien hoe het scoort. Wat voor berichten hebben een goed bereik en scoren hoog? Zit daar een lijn in? Zijn het altijd foto’s? Of juist de stukjes tekst waar je je expertise in toont? Zet deze trend voort.
Nieuwsgierig welke doelgroep je bereikt hebt? Door op het linkje ‘personen’ te klikken, krijg je meteen een overzicht van de bereikte groep. Gespecificeerd in mannen en vrouwen, de leeftijd en afkomst. Nieuwsgierig wanneer je het grootste bereik hebt? Kijk dan bij ‘berichten’, in een grafiek staat duidelijk wat het beste moment is voor een nieuwe post. En dat kan bijvoorbeeld weer handige informatie zijn voor wanneer je een advertentiecampagne start.
In het begin zullen de statistieken wat ingewikkeld zijn en zul je ze niet altijd meteen kunnen plaatsen. Maar als je regelmatig eens kijkt, zie je verschillen. Aan de hand van die verschillen kun je conclusies trekken. Doe hier je voordeel mee. Hoe beter jij leert van je statistieken, hoe groter je bereik wordt! En dat is de kracht van Facebook. Snel en makkelijk je netwerk uitbreiden. Op een eenvoudige, maar leuke manier in contact blijven met je doelgroep. Door het bijhouden van de statistieken kun je dit doel laten slagen.
Bron: Like4you